کتابخانه عمومی و ترویج خواندن

معصومه مسلمی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابخانه عمومی و ترویج خواندن

معصومه مسلمی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابخانه عمومی و ترویج خواندن

تغییر محل خدمت :
محل خدمت اینجانب کتابخانه مرکزی ارومیه می باشد.




نویسندگان

پدر برق ایران

يكشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۸ ب.ظ

آشنایی با پدر برق ایران

بعضی مواقع به خاطر دلایلی مختلفی همچون مطالعه‌ی کم و تمایل نداشتن به علائق بومی باعث می‌شود موقع شنیدن برخی اخبار شگفت‌زده شده و متعجب شویم. شاید اگر از اکثر ساکنین استان سرسبز آذربایجان غربی پرسیده شود که می‌دانید پدر برق ایران اهل کدام شهر است؟ شهرهایی مانند تبریز، تهران، اصفهان و … را حدس بزنند. این در حالیست که این شخص اهل استان خودمان و شهر سلماس است. در سطور زیر زندگی این نامدار بزرگ به صورت اختصار آورده شده است. امیدواریم جهت آشنایی با افرادی همچون مرحوم لکستانی مطالعه‌ی بیشتری نماییم و بیشتر با نام آوران و مشاهیر خود آشنایی داشته باشیم.

تیمور لکستانی در سال ۱۲۹۴ در سلماس به دنیا آمد و پس از اخذ دیپلم از دبیرستان فردوسی تبریز در سال ۱۳۱۳ به دانشکده فنی دانشگاه تهران راه یافت و در زمره ۱۰ نفر اول پذیرفته و با اخذ رتبه ممتاز فارغ‌التحصیل شد.

لکستانی از نخستین گروه مهندسان برق دانش آموخته دانشگاه تهران بود که پس از فراغت از تحصیل به صنعت برق کشور ملحق شد.

در زمان ورود لکستانی به صنعت برق، کارخانه برق تهران در اختیار مهندسان چک بود و از آن جا که آنها تمایلی برای انتقال دانش و تخصص برق به ایرانی‌ها نداشتند، لکستانی و همکارانش خود را متعهد به کسب این تجارب و تخصص کرده و با مطالعه پنهانی نقشه‌های مهندسان چک، امور حساس در اداره شبکه برق تهران را فرا گرفتند تا این که سرانجام همین تعهد و تلاش سبب شد تا چکی‌ها مجبور به ترک کارخانه برق شده و اداره کارخانه برق تهران بر عهده مهندسین داخلی قرار گیرد.

وی همچنین پس از انتصاب به ریاست شبکه برق تهران در سال ۱۳۲۶، در توسعه این شبکه نقش بسیار تاثیرگذاری داشت.

لکستانی که از پایه‌گذاران دانشگاه صنعتی شریف بود در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۹ عضو هیات امنا و معاون فنی این دانشگاه بود.

وی که بر اثر سکته مغزی در بیمارستان ایرانمهر تهران بستری شده بود، سرانجام روز دوشنبه، دوم آبان ماه ۱۳۹۰ در سن ۹۶ سالگی، دار فانی را وداع گفت

برداشت از سایت http://salmasnews1.ir/?p=2706





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۰۳
معصومه مسلمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی